"A jó könyv mindig megtalálta, ma is megtalálja azokat, akiknek íródott." - Vavyan Fable

2017. november 10.

Sarah J. Maas - A tűz örököse (Üvegtrón 3.)

A bűntudattól és haragtól gyötört Celaena képtelen lenne Adarlan királyáért egy csepp vért is kiontani. Nincs más választása, fel kell vennie ellene a harcot…
A Tündérkirálynő talán segít neki elpusztítani a királyt, de ennek ára van. Celaena egyszerre küzd sötét emlékeivel, és a szíve is majd’ megszakad egy kilátástalan szerelem miatt. Tudja-e így teljesíteni az alku rá eső részét, és képes lesz-e az egykor erős és hatalmas terraseni királyság élére állni? Talál-e segítőtársakat?

„KÖNYV – így, csupa nagybetűvel. Nevettem, kisírtam a szemem és azt akartam, bárcsak soha ne érne véget. Félreismerhetetlen, egyedi stílusban megírt történet családról, szerelemről, barátságról, hűségről és önmegismerésről. Egyszerűen lehengerel, és mohón várjuk, bárcsak folytatódna.” – Fiction in Fiction in Fiction




Megint itt ülök fájó fejjel, karikás szemmel és halálosan kimerülten egy Sarah J. Maas könyv után. Egy 650 oldalas Sarah J. Maas könyv után, ami múlt délután gyakorlatilag kacsintgatott rám a polcról, és amibe mindössze beleolvasni akartam. Persze.
Hajnalig le sem szakadtam róla.

Mindig hangoztatom, hogy mennyire imádom az írónőt, mennyire rajongok az Üvegtrón sorozatért, de abban sajnos bűnös vagyok, hogy a harmadik résztől kezdve lemaradtam. Vagy nem volt időm elkezdeni A tűz örökösét, vagy nem volt kedvem olvasni (ami mostanában túlságosan is gyakran előfordult).
És mekkora ökörnek érzem magam így utólag!

Jó, persze, nem volt valami könnyű olvasmány. Egyrészt a sok szemszögváltás engem állandóan kiakaszt, akármilyen könyvet is olvasok. Cassie Clare-től a Mennyei tűz városában is zavart, és itt ugyanúgy.
Az elején egyáltalán nem érdekelt sem Manon, sem Aedion, sem Dorian, és pláne nem Chaol. (Nem is emlékszem, milyen ezt a palit kedvelni. Minden szereplő dirigál neki, hogy kapjon észbe, Chaol meg mint aki süket, mentális problémákkal küzd vagy tudom is én, csinálja a hülyeségeit. Csodálkozik, mikor kihallgatják őket, csodálkozik, mikor kémkednek utána... Elvileg testőrkapitány, de néha annnnyira banális és ésszerűtlen módon cselekszik. A király majd biztos hagyja, hogy a saját udvarában kicselezzék. -.-)
Celaenáról akartam többet tudni, az ő története ragadott meg az Üvegtrónban, nem a rakás mellékszereplőé. De egy idő után… Egy idő után kezdtem várni a résvári szemszögeket. Aedionba fülig beleszerelmesedtem, imádtam róla olvasni, imádtam a gondolatait. Doriannel szintén elvoltam, rettentően sajnáltam szerencsétlent és örültem, hogy egy kicsit boldognak tűnik - nem sokáig, haha -, Manon és Abraxos kapcsolata pedig… Akkorákat vigyorogtam rajta, hogy hihetetlen. Manon, a kegyetlen, vérszomjas boszorkány, és Abraxos, az amúgy életveszélyes wyvern, aki vadvirágokat szagolgat. Végem volt. Csodásan illettek az idilli, szívmelengető pillanatok az amúgy sötét és küzdéssel, vérrel teli boszorkányok világába.
Külön imádtam, hogy senkinek ötlete sem volt, ki ölte meg a Sárgalábú Bábát. :D Kíváncsi leszek Manon reakciójára, ha rájön.
"Manon, mivel senki nem látta, és mert nem törődött most senkivel, szintén kitárta a karját, és élvezte a szabadesést, ahogy a szél a fülében, összetöpörödött szívében énekelt."
Apropó Sárgalábú Bába. Már az ACOTAR sorozatának kapcsán rájöttem, Maas mennyire ügyesen és okosan hinti el nekünk a jeleket, jelentéktelennek tűnő szereplőket emleget, olyan helyzeteket teremt, amik átlagosnak, hétköznapinak tűnnek, és a végén mindről kiderül, hogy úristen, az egész összefügg. 
Még „csak” a harmadik - a novellákkal együtt negyedik - kötetnél járunk, de már most a padlóról kaparom az állam. A szándékos, úgymond „jelenben” játszódó csavarokkal nem tudott meglepni, azokat nagyrészt előre kitaláltam, viszont amikor a múltból visszarángat az írónő valami triviális információt, és elénk tárja, hogy nézd, ez egyébként fontos csak átvertelek… Ott igenis tátva maradt a szám.

De miért is volt még nehéz olvasmány?
Celaena nagyon szenvedett Nehemia elvesztése után, és igazán ebben a könyvben kristályosodik ki, mennyi borzalmon ment keresztül az élete során. Betekintést nyerünk a múltjába, vele együtt éljük át, ahogy újra meg újra összeomlik, és az írónő olyan hatásosan érzékeltette a fájdalmát, hogy néha még nekem is összeszorult a szívem.
Hiányoltam a mi belevaló Celaenánkat, akiről minden sértés lepattant, aki pontosan tudta, mi történik körülötte. Borzasztó volt a bűntudatáról olvasni. Nem abban az értelemben, hogy rosszul lett volna megírva vagy ilyesmi, hanem… nehéz volt.
Az ember könnyen szimpatizál a könyvekben, filmekben, sorozatokban feltűnő gyilkosokkal, ha azok arrogánsak, viccesek, és tudjuk, hogy valójában a jó oldalon állnak. Itt azonban Maas kicsit az orrunkra koppintott, nem móka és kacagás az ilyen emberek élete, mégis csak gyilkoltak, a legtöbb esetben nem keveset.
"Ez volt az, amit soha nem tudott elmondani Nehemiának, hogy tíz évig nem tudta, hogyan találja meg az útját haza, mert nem volt már otthona."
Nagyon szerettem Rowan és Celaena kapcsolatának alakulását is, a kezdeti ellenségeskedést, ami a végén szoros barátsággá nőtte ki magát. Ha őszintén belegondolok, ebben a könyvben gyakorlatilag alig volt romantika, és az a kevés, ami leledzett, az konkrétan egy másik földrészen volt. De én nem hiányoltam Celaena szálából.

A végjáték nagyon izgalmasra sikerült, és áldom az eszemet, hogy korábban megvettem az Árnyak királynőjét, mert biztos agyvérzést kapnék, ha nem tudnám azonnal folytatni a sorozatot.

Pontozás: 5/5*


Lya

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése