"A jó könyv mindig megtalálta, ma is megtalálja azokat, akiknek íródott." - Vavyan Fable

2013. január 22.

Charles Dickens - Karácsonyi ének

Sziasztok!
Ezúttal egy klasszikusról olvashattok kritikát, ami elég meglepő, mivel ezen az oldalon nem nagyon szoktunk ilyenekről írni.
Viszont úgy gondoltam, mivel ebből animációs film is készült, valamennyire csak idevág. :D
Hogy miért is vettem a kezembe én, Pocok(potenciális klasszikusgyűlölő), egy Dickens könyvet? Úgy gondoltam, igazuk van azoknak a könyvtárosoknak, akik manapság folyton azt szajkózzák, a mi korosztályunknak jobb lenne Jane Austin, Arany, vagy éppen Jókai művek közül válogatni. Gondoltam nekiesek, és próbára teszem magam, hátha... Azért esett a Karácsonyi énekre a választásom, mert egyrészt: kevesebb mint 100 oldal, másrészt: Dickens írta a Két város regényét is, amit kedvenc íróm, Cassie Clare olyan gyakran idéz könyveiben. Akkor lássuk azt a pár sort, ami kritika címszó alatt írnék róla.


Hol is kezdjem?
Nem, egyáltalán nem volt unalmas, vagy vontatott. Nem éreztem azt, hogy nekem ebből elegem van és le akarom tenni. Ismertem a sztorit, mivel már láttam a rajzfilmet, de nekem így is tetszett. Ami azért valljuk be, elég nagy szó :)

Az alaptörténet: Van ez Scrooge úr, aki egy megkeseredett, gazdag öregember. Nincs neki más, csak az a rengeteg pénze, de azzal sem tud mit kezdeni. Aztán karácsony előnapján meglátogatja őt két adománygyűjtő. Csúnyán szólva Scrooge elküldi őket a búbánatba. Ronda dolgokat mond, becsméreli a karácsonyt, az ünnep jelentőségét, a szegénységet és a szegényeket.

Következő

Aztán éjjel meglátogatja halott üzlettársa, Marley, és figyelmezteti Scrooge-ot, hogy három szellem fog előtte megjelenni. Innentől indulnak be a dolgok.

Következő

A kérdés az, vajon sikerül-e az elmúlt, a mostani és a jövendő karácsonyok szellemeinek észhez téríteni a makacs és zsémbes öreget, vagy ő is úgy végzi, mint Marley, hosszú láncot cipelve, mély megbánást érezve.

Ha ti is megpróbálkoznátok egy könnyed klasszikussal, én ezt ajánlom. :)

Akkor az animációs film:

Az 1800-as évek Londonja, karácsony idején. Az ünnep iránt semmilyen kötődést sem érez Ebenezer Scrooge, a kapzsi és szívtelen öregember. Egész életében csak a pénz érdekelte, az érzelmekre, az emberi kapcsolatokra nem pazarolt időt. Ám ez a karácsony más, mint a többi. Scrooge-ot meglátogatja a múlt, a jelen és a jövő karácsony szelleme, akik magukkal viszik egy időutazásra. Szembesítik addigi kiábrándító életével, érzéketlenségével és hamarosan bekövetkező halálával. A fösvény és mogorva vénember kap egy utolsó lehetőséget, hogy átértékelje az életét, és nemcsak a saját, hanem környezete sorsát is megváltoztassa.


Összességében:
"A kellemes karácsonyi hangulat mellett megismerhetjük a szegények boldogságát, a gazdagok bánatát, az önzetlenség és a kedvesség fogalmát.

Kevesebb, mint száz oldalban egy egész életnyi tanulság van.
Pontozás: klasszikusokhoz igazítva: 5/4
Írta: Pocok

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése