"A jó könyv mindig megtalálta, ma is megtalálja azokat, akiknek íródott." - Vavyan Fable

2012. október 7.

Jay Asher - Tizenhárom okom volt...

Sziasztok!
Ennél a kritikánál van egy kis változás. Röviden az író élete, utána a magyarázatot is megtaláljátok!:)

Kezdeném is, hogy ez a kritika miben különbözik az eddigiektől. Abban, hogy ezt nem Pocok, de nem is én írtam. Hanem egy nagyon kedves blogos lány, aki megengedte, hogy közzétegyük az ő véleményét a mi blogunkon. :)) Amit nagyon köszönünk is neki!
Hogy miért volt erre szükség?
"Én olvastam a könyvet. És az Ő kritikájával 100%-osan egyetértek. Mintha csak a saját véleményemet olvastam volna. Az Ő blogján megtaláltam a tökéletes véleményt, és én ezek után nem hiszem, hogy jobban össze tudtam volna szedni. (No meg több, mint egy éve már annak, hogy olvastam a könyvet, és csak most jutottam el a kritikaírásig. :D)"


Egy átlagos, tanítás utáni délutánnak indult. Egészen addig, amíg Clay Jensen meg nem kapta azokat a kazettákat. A kazettákat, amelyeket a néhány hete öngyilkossá lett Hannah Baker hagyott maga után 13 embernek – vagyis a 13 oknak -, akik szerinte valamilyen úton-módon felelőssé tehetőek a haláláért. Hét kazetta, tizenhárom oldal, tizenhárom történet, tizenhárom ember, tizenhárom ok. Amit még tudni kell, Clay titokban szerelmes volt Hannah-ba, a kazettákat tovább kell küldeni a soron következőnek (máskülönben a másolatok napvilágot látnak), és a lány készített egy térképet is, amelyen bejelölte piros csillaggal történeteinek fontos helyszíneit.

Régóta szemeztem a könyvvel, alig vártam már, hogy megleljem valamelyik könyvtárban, és amint akadt egy szabad példány, rögtön lecsaptam rá. Annak ellenére, hogy figyelmeztettek, nem akkora durranás az egész. Tényleg nem az, mégis olvastatja magát a könyv, faltam a mondatokat, oldalakat, mert tudni akartam, mi történhetett ezzel a lánnyal, hogy nem látott más kiutat, mint megölni magát? Mi lehet a tizenhárom ok, és mit tehetett Clay, hogy rákerült ezekre a kazettákra? Az ötlet tulajdonképpen jó, ám annak megvalósítása már kevésbé. Tényleg jó ötlet volt, hogy legyen egy öngyilkosunk, aki kazettákat hagyott maga után, amiken elmondja, miért ölte meg magát. A kettős narráció is bejött. Mindezt azonban tönkre vágja Hannah karaktere, és a nevetséges okai. Önmagukban nem nevetségesek, hanem szörnyűek. Azonban azért nevezem őket mégis annak, mert az a nevetséges, hogy valaki ezen okok miatt kinyírja magát.

Nevezhettek érzéketlennek. Mégis, mindannyiunkkal történnek borzalmas dolgok, olyanok, amelyek bőven elegendőek lennének egy öngyilkossághoz. Mégsem adjuk fel, megyünk tovább, akkor is, ha nehéz. Hannah Baker azonban rögtön feladta. A szikráját sem láttam annak, hogy ő kitartana. Komolyan, tényleg ez jutott az eszébe először, mint megoldás? Hogy megöli magát? Nagy bátorság kell hozzá, le kell győznünk a túlélési ösztönünket, önmagunkat, ha úgy tetszik. Ám egyben gyávaság is. Mert Hannah tulajdonképpen megfutamodott a problémák elől, ahelyett, hogy kezelte volna őket, vagy tett volna ellenük bármit is. Nem, hanem nagyon cselesen kitálalt ezeken a kazettákon, aztán elküldte annak a bizonyos tizenháromnak, és megölte magát. Így azoknak az embereknek esélyünk sincs védekezni a vádak ellen, vagy egyáltalán reagálni rájuk. Igen, voltak, akik mocskos dolgokat műveltek, de kettőn áll a vásár, valamikor Hannah is hibás volt. Gondolok itt arra, hogy hagyta magát “megerőszakolni”. Ez volt az, ahol tényleg úgy éreztem, hogy nem tudom sajnálni ezt a lányt.

Egy volt gimis osztálytársamra emlékeztet, aki már alapból úgy állt hozzánk, hogy ő milyen kívülálló, és elzárta magát. Ha összefutottunk valahol, akkor bunkózott. Nagyon utálom az ilyet. Hannah esetében volt egy pletyka, ami elindította a lavinát. Úgy tűnt, ő beletörődött ebbe, és inkább mártírkodott. Senkitől nem kért segítséget, a szüleitől sem (egy félmondat erejéig kitért arra, hogy valószínűleg tönkremennek, és hogy az anyja milyen már, hogy nem veszi észre az új frizuráját :/ Lehet, hogy feltűnt neki, csak nem reagált semmit.). A végén ugye Mr. Portertől kér segítséget (vagy valami olyasmit), aki abban hibázott, hogy nem ment utána. A másik, hogy én először bele sem gondoltam, hogy volt valaki, akinek sokkal több oka lett volna végeznie magával (Jessica), mégsem tette. Vajon mit érezhetett, amikor meghallgatta ezeket a kazettákat?

Ennyi gombát érdemel:  3,5 (pontozásba átszámítva)  

Az alapötlet jó, mert az öngyilkosság egy olyan téma, amiről beszélni kell. Nem lenne szabad elsiklani felette. Ezt a könyvet ajánlanám, Hannah Baker ellenére. Hannah egy önző lány, többen is írták, valószínűleg beteg volt, hát, lehetséges. Ami még felmerült bennem, hogy tényleg ilyen durva Amerikában iskolába járni? Ez már nem az első olyan regény, ahol ezt tapasztalom.
  FORRÁS: ITT

Pontozás: 3,5 (ezt én is megadom:DD)
Írta (főleg másolta:D): Honey:)
U.i.: Még egyszer köszönjük! :)

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése