Carlie
A szomorú angyal
Az éjszaka hátborzongató
némaságát egy keserű melódia hangja szakítja meg, a nagyteremből szól. Az
évtizedek óta ott porosodó zongora hamiskás hangja tölti meg az
elmegyógyintézet nyomorúságos csöndjét, a lány finom, vékony ujjai precízen
szaladnak végig a billentyűkön. A rácsos ablakon keresztül a telihold fénye
rávetül a zongora fölé görnyedt vékony alakjára, a csatakos tejföl szőke haja
előrehullik, eltakarva az arcát. Egy gyönyörű melankolikus dallam kel életre az
ujjai nyomán, a sötét sarokban megbúvó ápoló szíve összeszorul a fájdalomtól. A
lány az utolsó taktusokat üti le a billentyűzeten, a dal a végére ér, majd a
kopott hangszerre borul, a testsúlyával megnyomva a mély és magas hangokat
egyszerre. A férfi ijedten szalad oda, finoman rázogatni és nyugtató hangon
szólongatni kezdi, semmi reakció. Kisimítja a lány arcából a holdfényben
hófehérnek látszó haját, majd a nyaki verőerére csúsztatja az ujjbegyét. Halk,
megkönnyebbült sóhaj szalad ki az ajkai közül, amint kitapintja a gyenge, de
ritmikus pulzusát. Gondolkodás nélkül az ölébe kapja a valószínűleg a
gyógyszerektől elájult lányt, az ápoló tanulmányozni kezdi az immáron nem a hajzuhatag
mögé rejtett arcát. A bájos vonásait hosszú hófehér vagy halványrózsaszín – feltehetőleg
kés általi – hegek csúfítják el, de a férfi ennek ellenére is gyönyörűnek
találja. A női betegek szárnyához érve a recepcióasztal mögött alvó öreg nő, a
cipőkopogásra felkapja a fejét, zavartan mered rá és a karjában tartott lányra.
- Mit csinál szerencsétlen Opheliával? – morog rá a nő, amint hallótávolságba ér.
- Hát, nem emlékszik asszonyom? –
néz rá a férfi, értetlenséget színlelve, és az ápolónő megzavarodott tekintetét
látva, tudja, hogy sikerült becsapnia. – Ophelia engedetlen volt, ezért büntetést
érdemelt…
- Ne is folytassa! – szakítja
félbe a férfit a halk rikácsoló hangja. – Nem vagyok kíváncsi, hogy maguk
férfiak milyen gusztustalan módon bánnak a beteg, fiatal leányokkal. Inkább
vigye vissza a zárt osztályra, ahová való!
Az ápoló elveszi az asztalra
csúsztatott száztizenhármas szoba és a zárt osztály kulcsát. Elképzelni se
tudja, hogy ezt a bájos teremtményt, miért az őrültek és pszichopaták közé
zárták be. A folyosón síri csend honol, a lámpák már néhol ki vannak égve, így
kísérteties félhomály uralkodik. Még szerencse, hogy a zárt osztály betegeinek
többségét az ágyukhoz szíjazzák és begyógyszerezik, különben az itt dolgozó és
őrködő ápolók maguk is itt kötnének ki a gyötrelmes sikolyok, kiáltások
hallatán. A férfi mégis szeret itt dolgozni, szeret foglalkozni a bolondnak
hitt férfiakkal és nőkkel, miközben némelyiküknek több emberi érzés lapul, mint
az értelmesnek titulált társaikban. Ophelia szobája a folyosó végén van, körülötte
két méteres körzetben üresen állnak a szobák, mintha a lány veszélyes lehetne a
falakon keresztül is. A rácsos ablakú ajtaja résnyire nyitva áll, valószínűleg
az ellenőrzést végző ápoló észre se vette, hogy a lány kisurrant. De, vajon,
hogy jutott el a nagyterembe? A szoba egyszerű, ugyanolyan, mint a többi,
hófehér falak, vaskeretes fekete ágy, fehér, érdes vászon takaró- és
paplanhuzat, egy íróasztal és egy szék. Az ablakot, ami az intézet belső
kertjére néz, rácsok védik az öngyilkos hajlamú páciensektől, nem csoda, hogy
az ember idebent még jobban megőrül. A férfi az ágyra fekteti az öntudatlan
lányt, gondoskodóan betakarja, eligazgatja a párnán szétterült szőke tincseit,
és mielőtt elhagyná a szobát az emlékezetébe vési Ophelia minden egyes vonását.
A sűrű ébenfekete szempillája árnyékot vet a beesett, vékony arcára, a telt,
csókra hívogató dús rózsaszín ajkai még álmában is szomorúan görbülnek lefelé,
az apró, pisze orra apró bájt csempész a rideg szépségébe. Az ápoló nem bírja
megállni, végigsimít a lány sebhelyes arcélén, a tejfehér bőre selymes és puha,
mint az úri kisasszonyoknak, egyedül a vágások nyomai türemkednek ki a bőréből.
A keze már a torkán simítana végig, mikor a semmiből vékony újjak kulcsolódnak
a csuklójára, a férfi ijedten ugrik hátra, kitépve a karját a gyönge
szorításból. Ophelia a nagy sötétszürke, szinte már fekete szemeivel, se nem
meglepődve, se nem ijedten bámul a férfire, egyszerű közöny tükröződik az arca
vonásain. Mindössze pár másodpercig nézi az ápolót, majd lassan lecsukja a
szemeit, és újra visszasüpped a tudattalanságba. A férfi gondosan bezárja maga
után a vastag faajtót, különös módon szomorúság lesz úrrá a lelkén, miközben a
saját hálókörlete felé sétál, az intézet másik végébe. Az angyali szépsége és a
szomorú lelke teljesen megbabonázta a férfit, ettől az éjszakától fogva nem
telik el nap anélkül, hogy ne gondolna a gyönyörű teremtésre az öreg hangszer
előtt.
Telnek a napok, az ápoló azon
kapja magát, hogy a gondolatai folyamatosan az angyalbőrbe bújt lányon járnak,
a gyönyörű Ophelián. Hiába nem vetett rá egyetlen pillantást sem, az ominózus
éjszaka óta, a látványa az emlékezetébe ívódott, gond nélkül vissza tud
emlékezni az szája ívére, az arccsontján ejtetett vágás nyomára, és a dús,
fekete szempillával keretezett nagy szürke, fénytelen szempárra. Mindenhol Őt
keresi, az ebédlőben, gyógyszerosztáskor, a kertben, a szemei önkéntelenül is a
lány után kutatnak, de minden egyes alkalommal csalódottan tapasztalja, Ophelia
nincsen sehol. Lehet, hogy álmodta és a képzelete űzött gonosz tréfát vele?
Aznap reggel az ágyában ébredt, kialvatlanul, a találkozás emléke az agyába
égett, percről percre. Valami ilyen valóságos, ilyen igazi nem lehet egy
egyszerű álom, képtelenség. De, ahogy tovább múlnak el a nappalok és éjszakák,
az emlékek kezdenek elhalványulni, már alig tudja felidézni a lány finom
vonásait, mindössze a fakó, fekete pillantás és ugyanaz a keserű dallam kísérti
éjszakánként az álmaiban. A szomorú angyal már napközben is a gondolataiba
fészkelte magát, eddig csak elalvás előtt, a fehér plafont bámulva engedte
útjára a lánnyal kapcsolatos képzelgéseit. A fáradtság az álmatlanság
velejárójaként úrrá lett rajta, a koncentrálás is nehezen ment, az agya már
rövid, pár másodpercig tartó képeket vetít elé… Opheliát látja, mindenhol,
minden világosszőke, fehérruhás nőben. A saját épelméjűségében kezd kételkedni,
hiszen a lány nem lehet ott mindenhol, csakis a szobájában az ágyhoz láncolva,
mint egy rab. Ő maga is tudja, milyen egyszerű lenne egyetlen egy pillantást
vetnie a lányra, megbizonyosodni arról, hogy tényleg létezik. De a kimondatlan
kérdés ott függ a levegőben: mi van, ha nem létezik, és megőrült? Ő is egy
lenne a többi bolond közül? Gyakori, hogy a hosszú ideje itt dolgozók maguk is
pácienssé válnak a szabadság, az öröm, a napfény, az érzelmi kapcsolatok
hiányában. Ő is ilyen gyenge lenne? Nem, ő ennél erősebb, ő nem őrülhet meg, ő
nem egy közülük! Be is bizonyítja!
Az óra hiába mutat hajnali hármat
a férfi az ápolói ruháját magára kapva, a kezében egy égő gyertyával, öles
léptekkel indul meg a zárt osztály felé. Az ő cipőjének surrogásán kívül semmi
se hallatszik, az egyetlen apró fényforrás a koromsötétben az alig fél méter
sugárban világító gyertya. A halk lépéseinek hangja visszhangzik, a csöndet
megtörő nesz kísértetiessé válik, a karján égnek áll tőle a szőr. Ahogy a zárt
osztály épületrészéhez vezető folyosóra kanyarodik, a némaságot a vérfagyasztó
sikolyok, szenvedő ordítások, kétségbeesett dörömbölések váltják fel. A
recepció üres, a mindig lakat alatt lévő ajtó tárva nyitva áll, az irtózatos
hangok erősödnek, a férfi elszörnyülködve hallgatja a zárt osztály lakóinak
hátborzongató megnyilvánulását. Miért nincsenek benyugtatózva? – fordul meg a
fejében a kérdés, miközben mindennemű félelemérzet nélkül halad el az ajtó
mögött rá vicsorgó, üvöltöző nők mellett. A szeme előtt egyedül a folyosó legvégén
fekvő szépséges Ophelia képe lebeg, a bizonyíték az épelméjűségére. A lány ott
kell, hogy legyen, a többi beteghez hasonlóan kell kiabálnia, sikoltoznia és
vernie a rácsos ajtót, mint, ahogy az egy eszementhez illik. Keservesen
hosszúnak tűnő harminc másodperc múlva a folyosó végén lévő szoba síri csöndben
fogadja a férfit, a lélegzetét visszafojtva pillant be a rácson keresztül. A
vér megfagy az ereiben, a végtagjai lebénulnak, a zöld szemei elkerekednek. A
szoba üres, az ágy magányosan áll a helyiség közepén, paplan és takaró nélkül,
a fésülködőasztal és a szék katonás rendben áll a sarokban. Opheliának nyoma
sincs, nincsen ott. Eltévesztette volna szobát? Az lehetetlen! Tisztán emlékszik
a száztizenhármas szoba ajtajának érdes tapintására, arra, hogy ugyanebbe a kulcslyukba
csúsztatta bele az egyszerű rézkarikán függő kulcsot és zárta be kettőre a
távozáskor. Ez a szoba, de a lány nincs itt.
Teljes erejével az ajtót kezdi
ütni, rúgni, az ökléből vércseppek hullnak a hófehér linóleum padlóra, apró pöttyöket
hagyva maguk után. A férfi kínkeserves ordításba kezd, a lány nevét üvölti, de
az őrültek értelmetlen kiáltozásain kívül nem kap választ a jajveszékelésére.
Ophelia már nincs itt, mire Ő maga ide jutott.
***
A világosszőke hajú fiatal,
húszas évei elején járó nő cipője hangosan visszahangzik az üres folyosón, a
hóna alatt egy bőrkötéses mappát szorít, miközben az intézet nagyterme felé
siet. Késésben van, és habár tudja, hogy senki nem fogja felróni neki azt a két
percet, de várják már Őt. Szótlanul lép be a tágas, világos helyiségbe, a mai
napon még a nap is előbújt a komor felhők mögül, aranyszínű fénnyel elárasztva
a termet, aminek közepén az öreg, fekete hangversenyzongora áll. A táskáját a
rozoga fa szék mellé teszi, leül, felnyitja a hangszer poros fedelét, az ujjai
végigfutnak az időtől már elkopott billentyűkön. Egy szomorú, de annál inkább
gyönyörű dallam kel életre, a szemét lecsukja, a hosszú, sötét pillái halvány
árnyékot vetnek a járomcsontjára. A sarokban megbúvó férfi megbabonázva mered a
nőre, a képzeletében a hátából apró angyalszárnyak bújnak elő, ahogy a dal
felhangzik az öreg zongorából. A gyászos mű fájdalmasan érinti a már apró
darabokra tört szívét, de mégis minden egyes alkalommal még jobban beleszeret a
hangszeren játszó angyalba. A nő a darab végére érve kinyitja a szemét, a tekintete
véletlenül összefonódik a férfiéval. Észrevette már, hogy az ébenfekete hajú
férfi lopva, mikor azt hiszi nem figyel, lopva Őt nézi, de ez az első alkalom,
hogy az ő sötétszürke szempárja, így, szemtől szemben találkozott a férfi
smaragdzöld szemével. Az arcán szenvedés látszik, azok a gyönyörű szemek is az
eddig megélt kínokat tükrözik, de közben, mintha egy teljesen más világban
járna, az Ő saját fordított univerzumában.
***
Szavazni a bal oldali modulban tudtok!
Nagyon tetszik,leginkább az írásmód teljesen olyan mintha egy könyvet olvasnék :))
VálaszTörlésKedves Yvonne!
VálaszTörlésNagyon szépen köszönöm, megmelengetted a szívem a hozzászólásoddal!:))
Ölel, Carlie